1 jan 08 - Nieuwsbrief januari 2008
Lees meerNieuwsflits november 2015
De Nieuwsflits van november is uit! In de Nieuwsflits van De Diamant van Midden-Nederland houdt haar betrokkenen op de hoogte van nieuwswaardige zaken.
Wilt u ook op de hoogte blijven van de activiteiten van De Diamant? Mail dan naar info@dediamantvanmiddennederland.nl en meldt u aan.
Nieuwsflits juni 2015
De Nieuwsflits van De Diamant van Midden-Nederland houdt haar betrokkenen op de hoogte van nieuwswaardige zaken.
Klik hier voor de volledige Nieuwsflits.
Lees meerEerste regionale innovatiesessie Stadslab Harderwijk
“Ik wist niet dat ik dit had kunnen bedenken……” (quote van een studente Bedrijfskunde)
Op 22 mei vond de eerste regionale innovatiesessie plaats bij gastheer Ronald Cleijsen van Wivé te Nunspeet. De sessie was georganiseerd door Stadslab Harderwijk, in samenwerking met de heer Jan Kragt van Stichting Innovative Power.
Acht studenten van de Hogeschool van Utrecht en Windesheim Almere werden aan de hand van een technische vraagstelling/probleemstelling aan het denken gezet, teneinde het probleem op te lossen.
Maar eerst werden zij ingewijd in de wereld van de techniek zoals Wivé deze al sinds 1963 kent, bij monde van een presentatie van de directeur Ronald Cleijsen. Jan Kragt daagde de studenten vervolgens uit om anders te gaan denken en kijken. Hij ging hiervoor in een soort van tweegesprek met de heer Jack Ruibing, een zogenaamde serial innovator, werkzaam bij de Brandweer Nederland.
Pluspunten vestigingsklimaat Diamant nadrukkelijker in beeld
De Noord-Veluwe is voor bedrijven een aantrekkelijk gebied om zich te vestigen. De gemeenten in de regio gaan de pluspunten nadrukkelijker onder de aandacht brengen. Hiervoor werken zij samen met ondernemers binnen de regionale samenwerkingsorganisatie De Diamant van Midden-Nederland. De Diamant richt zich onder meer op het versterken en versnellen van de ontwikkeling van Bedrijvenpark H2O in Hattem en het Regionale Bedrijventerrein Lorentz III in Harderwijk. Beide locaties zijn voor het bedrijfsleven erg interessant.
De portefeuillehouders Economie van de regiogemeenten en de stuurgroep van De Diamant hebben in mei 2015 afspraken gemaakt over het gezamenlijk profileren van het goede vestigingsklimaat. De heer Hoogendoorn, lid van het dagelijks bestuur van Regio Noord-Veluwe en van de stuurgroep van De Diamant: 'Door economische veranderingen in de bouw en de zorg ziet de werkgelegenheid er veel minder rooskleurig uit dan een aantal jaren geleden. Daarom willen we het momentum pakken. De hele regio heeft er belang bij dat nieuwe bedrijven zich hier vestigen. Dit creëert werkgelegenheid!'
Lees meerRaad van Toezicht in actie
Communicatie
Het communicatieplan voor de branding van onze regio is klaar per 1 juni.
We gaan uit van offline en online communicatie en we werken van binnen naar buiten. Het doel: naamsbekendheid en herkenbaarheid beeldmerk. Prioriteit doelgroepen: ondernemers en bewoners. Gebruik beeldmerk en naam goed (De Diamant van Midden-Nederland) en zoveel en waar mogelijk.
Verder zijn er banners uitgedeeld aan alle betrokken gemeenten/bedrijvenkringen (1 per set).
Terugkoppeling acties rondom gekozen kernwoorden:
Harderwijk: kernwoord Talent heeft wat meer uitleg nodig, men beraadt zich op eventuele acties.
Oldebroek: NatuurKracht is goed geland. Er is een trekker/ambassadeur. Contact en overleg met gemeente, sportvereningen en onderwijs is geïntensiveerd. Idee: ondernemersverkiezing wordt in commissie opgepakt.
Elburg: gaat komen, eerst moest er intern wat zaken op orde komen.
Heerde: TIP: bij iedere activiteit die je hebt; gebruik het beeldmerk. Verder Citaslow als keurmerk wonen, werken en leven. ‘Wij wonen waar anderen vakantie houden’.
Ermelo: bezig met website, 20 mei Tour d’ Diamant.
Putten: de VVV pakt het op. Aanvraag bezoek Chinese delegatie. Wellicht mogelijkheid om hele regio te laten schitteren?
Nunspeet: Kunstenaarsdorp draait. TIP: zorg voor een aparte uitvoeringsvorm zoals een stichting.
Zeewolde: niet aanwezig, organiseert Miljoenenbijeenkomst.
Factsheet Diamant beschikbaar
Factsheet Achtergrondinformatie gebied De Diamant van Midden-Nederland
In het document ‘Factsheet Achtergrondinformatie gebied De Diamant van Midden-Nederland’ is de context aangegeven waarbinnen De Diamant van Midden-Nederland haar plannen uitwerkt. Het document heeft een informatief karakter en wordt in de loop van de tijd geactualiseerd. De basis voor De Diamant is het Startdocument (maart 2014). Daarna zijn/worden het Visiedocument en het Uitvoeringsprogramma gemaakt.
Lees meerCall to action!
De Diamant van Midden-Nederland verbindt, bundelt en promoot als regionaal handelsmerk de regio Noord-Veluwe en Zeewolde. Naast regiobranding heeft zij als doel de regionale economie te versterken door het tot stand brengen van uiteenlopende projecten. Haar doelstelling is verder om het kennisniveau te verhogen en om de innovatiekracht te vergroten en zo de regio vitaal en toekomstbestendig te houden.
Gebruik naam en logo
De Diamant van Midden-Nederland gaat nog meer leven wanneer we de naam en het beeldmerk gebruiken waar we maar kunnen. En bij deze missie hebben wij iedereen nodig. De Diamant van Midden-Nederland, dan bent u tenslotte zelf! Alleen door naam en logo te gebruiken, komt het vuur in de De Diamant van Midden-Nederland naar boven. Zo vermarkten we onze gezamenlijke acties en onze mooie regio met één duidelijk beeldmerk. Vraag snel het digitale beeldmerk aan via info@dediamantvanmiddennederland.nl.
Geregistreerd merk
Voor het beeldmerk van De Diamant van Midden-Nederland is een registratie aangevraagd en toegekend door het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom. Het logo van de geslepen diamant geeft het regionale handelsmerk een herkenbare uitstraling waarmee ondernemers en bewoners van de regio Noord-Veluwe en Zeewolde kunnen laten zien dat ze trots zijn op de regio.
Wilt u ook het beeldmerk van De Diamant van Midden-Nederland ontvangen? Stuur uw aanvraag en motivatie naar info@dediamantvanmiddennederland.nl.
De Diamant schittert ook in Elspeet
In de krant van Ondernemend Elspeet die te ere van de Open Bedrijvendag op 28 maart wordt uitgegeven, krijgt De Diamant van Midden-Nederland een flinke portie exposure. Ook Elspeet gaat voor een sterke positie van onze regio!
Kijk hier voor het artikel.
Naar een uitgekristalliseerde missie en visie
De Diamant van Midden-Nederland zet ondernemingen, overheden en onderwijsinstellingen aan tot doelgerichte samenwerking. De inspanningen zijn erop gericht om de schitterende facetten van de Noord-Veluwe en Zeewolde uit te stralen. Als aantrekkelijke regio om te ondernemen, te werken, te wonen en te recreëren. In wisselwerking daarmee worden uiteenlopende projecten tot stand gebracht met de nadruk op het vergroten van de innovatiekracht en het verhogen van het kennisniveau.
Het startdocument van maart 2014 is de basis van De Diamant van Midden-Nederland. De stuurgroep van De Diamant ontwikkelt nu het visiedocument. Onder aanvoering van de stuurgroepleden Philipine Vinke en Gerrit Wielink. “We hebben een bovenliggende waarde nodig waaraan iedereen zich vast kan houden en die onze activiteiten stuurt,” aldus Philipine Vinke. “Onze opdracht is helder,” stelt Gerrit Wielink. “Het versterken van de regionale economie.”
Lees meerNieuwsflits maart 2015
De Nieuwsflits van De Diamant van Midden-Nederland houdt haar betrokkenen op de hoogte van nieuwswaardige zaken.
Klik hier voor de volledige Nieuwsflits.
Studenten Innovatie Lab O5: verbindende schakel bij projecten De Diamant
Het Studenten Innovatie Lab O5, (SILO5) is een belangrijke verbindende schakel met projecten vanuit de Stuurgroep De Diamant en Stadslab Harderwijk. SILO5 geeft invulling aan de ontwikkeling en samenwerking tussen studenten, bedrijven en organisaties, met name door het aanbieden van stages, onderzoek en afstudeeropdrachten. In samenwerking met het Stadslab Harderwijk is er gekozen voor de inzet van jongeren uit het MBO, HBO en WO, met als doel vernieuwing en innovatie bij de samenwerkende bedrijven te stimuleren. In SILO5 gaat het om de 5 O’s: Ondernemers, Onderwijs, Overheid, Onderzoek en Ontwikkeling. Inmiddels lopen er 10 pilot-projecten.
Lees meerGezamenlijke activiteiten Economie 2014-2018
Bij de start van het PO EWA in 2014 is afgesproken duidelijke keuzes te maken waar gemeenten deze collegeperiode op het beleidsterrein Economie samen op willen trekken. Hoe vullen we regionaal het sociaal-economisch beleid in op basis van de lokale ambities: wat is handig om (ook) samen te doen?
Lees meerVijftien projecten van De Diamant in de startblokken
De Diamant van Midden-Nederland bevordert de sociaal-economische ontwikkeling van de Noord-Veluwe en Zeewolde. In het samenwerkingsverband tussen bedrijfsleven, onderwijs en overheid staan de ondernemers aan het roer. De Diamant draagt de vele kwaliteiten van de regio uit. Het aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven, de uitzonderlijke arbeidsmoraal en de prettige omgeving om te wonen, te werken en te recreëren. Onder de vlag van De Diamant komen tal van projecten tot stand. In 2015 gaan er in ieder geval al vijftien van start.
Lees meerDiamant in Driestedenbusiness
In februari 2015 is in het magazine Driestedenbusiness (Stedendriehoek en Noord-Veluwe) een ronde-tafel-interview geplaatst over het nut en de noodzaak van De Diamant van Midden-Nederland.
Lees hier het complete artikel.
Tour d’ Diamant doet als eerste Nunspeet Kunstenaarsdorp aan
De Diamant van Midden-Nederland is het regionale handelsmerk voor de regio Noord-Veluwe en ondernemers van Zeewolde. Iedere betrokken gemeente en bedrijvenkring presenteert het door haar gekozen kernwoord in een ketting van bijeenkomsten: de Tour d’ Diamant.
Op 18 februari opent het Noord-Veluws Museum in Nunspeet haar deuren om het kernwoord ‘Kunstenaarsdorp’ voor het voetlicht te brengen.
Stadsmuseum genomineerd 'Leukste uitje Gelderland'
Het Stadsmuseum Harderwijk is genomineerd als één van de 10 "Leukste uitjes van Gelderland" in de verkiezing die de ANWB jaarlijks organiseert. Om te winnen zijn stemmen nodig. Tot 22 februari kan het publiek stemmen via de website van de ANWB (klik hier om te stemmen).
Een stem op het Stadsmuseum is een stem op Harderwijk. Immers, bezoekers van het Stadsmuseum brengen circa 1,5 uur door in het museum en gaan daarna de stad in voor een kopje koffie, een lunch of om te winkelen.
Rembrandt komt naar Harderwijk!
Ondernemers dragen Diamant warm hart toe
De Diamant van Midden-Nederland, het regionale handelsmerk, is volop in beweging. Direct na de aftrap in januari stroomden er al 88 aanvragen voor het kenmerkende logo binnen. Ondernemers en overheid dragen de handelsnaam een warm hart toe en gebruiken het beeldmerk in diverse uitingen. Zo laten ze zien dat ze trots zijn op hun vak en op de regio.
Lees meer