“Als een standaard machine voor een klant niet toereikend is, dan komen ze bij ons.”, vertelt Erik van der Woude, Manager Account & Business Development bij MechDes. De engineers van het Harderwijkse bedrijf houden zich bezig met zeer specifieke klantvragen. “Als een klant iets specifieks en innovatiefs wil, gaat hij niet snel naar een standaard leverancier. Bij de grote leveranciers is de kans groter dat een concurrent er met dezelfde oplossing vandoor gaat. Daarom komen ze bij ons. Wij engineeren en de klant produceert zelf, met een onderaannemer.”
De klant maar ook onderaannemer(s) zijn nauw betrokken bij het ontwikkelproces. “Vanaf dag één zitten de betrokken bedrijven gezamenlijk aan tafel.”, vervolgt Erik. De klant kiest zelf partners maar het kan ook dat MechDes zelf de juiste partijen betrekt. “Een volle tafel vanaf het eerst moment is niet uniek in de markt, maar onderscheiden ons hiermee wel ten opzichte van een groot aantal andere engineeringsbureau’s. Het intensieve samenwerken zorgt dat projectmanagement steeds belangrijker wordt binnen de organisatie. Een thema waar MechDes steeds meer in investeert.
Groei
Het aantal projecten groeit en daarom blijft MechDes innoveren op hun businessmodel. “Onlangs hebben we TT Engineering in Zwolle overgenomen. Zij bedienen deels dezelfde markt, met als verschil dat zij engineers detacheren. Een goede aanvulling op wat wij doen. Hiermee spelen we in op de behoefte van de klant maar ook de behoefte vanuit medewerkers. De een wil graag op projectbasis werken en de ander in-house bij de klant. Beide opties zijn nu mogelijk.”, vervolgt Erik. MechDes investeert veel in jong talent: stagiairs kunnen aan de slag met uitdagende projecten en er is een intern opleidingsprogramma voor schoolverlaters.
Sociale innovatie
De groei van het bedrijf brengt een toenemende vraag naar medewerkers met zich mee. “Het aantrekken van de juiste mensen is voor ons een belangrijk speerpunt de komende jaren.”, aldus Erik. Maar een prettige werkomgeving bieden voor het huidige personeel zien ze als minstens zo belangrijk. “We proberen stapsgewijs te groeien. We hechten waarde aan zelfsturende teams en autonomie, maar dit strookt niet altijd met het projectmatige werken. Gezamenlijke projecten moeten vaak echt hier op kantoor, en dat vraagt soms veel van mensen.”
Het afgelopen jaar investeerde MechDes veel in de persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers. “Iedereen heeft een assessment gedaan waar sterke en minder sterke eigenschappen uit naar voren komen. Deze helpen om teams samen te stellen waarin de verhouding tussen verschillende eigenschappen in balans is. We merken dat dit steeds meer gaat leven onder onze mensen en het een positieve uitwerking heeft. Innovatie is voor ons niet alleen product en proces gerelateerd, wat het voor onze klanten wel vaak is. De sociale innovatie binnen ons bedrijf helpt ons om met gemotiveerde medewerkers nóg mooiere dingen te bereiken!”
www.mechdes.nl
