Senioren

Logo Diamant blauw GROOT
8 maart 2016

Seniorenhuisvesting; een serieuze uitdaging maar vooral kans

Op de bijeenkomst bij Bouwmensen Nunspeet waren ruim 50 mensen en deze werd geopend door burgermeester Hoogendoorn van Oldebroek. Burgermeester Hoogendoorn maakte aan de aanwezigen het belang van innovatie voor onze regio duidelijk. De vergrijzing heeft impact op de wensen van onze inwoners. De aanwezigen waren vooral ondernemers uit de bouw, de installatietechniek en de ict-sector. Samen met enkele  vertegenwoordigers van zorginstellingen, woningcorporaties en gemeenten kregen zij een cijfermatig inzicht in de ontwikkelingen van Robert Barendse van de KvK. “In 2040 is op de Noord-Veluwe 27% van de bevolking ouder dan 65 jaar. Op dit moment is er in de regio al een tekort van bijna 2.300 geschikte seniorenwoningen. Dat tekort loopt op tot ruim 9.000 in 2040. Berekend is dat er per woning investeringen tussen de € 20.000 en € 80.000 wenselijk zijn voor bouwkundige en technologische aanpassingen. Dat levert regionaal tot 2040 een mogelijke investeringsvraag van € 320 miljoen op. Er ligt dus nogal een opgave. Om mensen langer thuis te laten wonen, zijn op grote schaal aanpassingen nodig en oplossingen op het gebied van thuisautomatisering. Dat is een enorm investeringsvraagstuk.”

Elkaar versterken
De deelnemers namen na de presentaties alle tijd om elkaar beter te leren kennen. Dat paste uitstekend bij een ander uitgangspunt van de bijeenkomst: elkaar versterken. De ontwikkelingen rondom seniorenhuisvesting bieden immers niet alleen de meeste kansen als de dienstverlening beter afgestemd wordt op de vraag van de eindgebruikers, maar ook als ondernemers de mogelijkheden benutten om elkaar door middel van samenwerking te versterken. Hiervoor is wisselwerking tussen allerlei disciplines nodig vanuit de ambitie: ‘We verhuizen voorzieningen, geen mensen’. De Noord-Veluwe is een mooi overzichtelijk gebied om die wisselwerking tot stand te brengen. We kunnen van elkaar leren en wat we hier bedacht hebben is misschien te ‘exporteren’. Want om succesvol te zijn gaat het meer om een benadering dan om een product: alles is er/kan, alleen willen tot nu toe weinig mensen het kopen of hebben er geld voor over.

Vervolg
Wanneer mensen brood zien in uitwisseling (vanuit verschillende invalshoeken), dan wil De Diamant van Midden-Nederland dit  ondersteunen. Mensen die samen de kansen van de vergrijzing willen verzilveren kunnen zich via de ideeënbus.

Voor meer cijfers en informatie kunt u contact opnemen met Gerrit Marskamp (0341 - 47 44 36) of gmarskamp@regionoordveluwe.nl.

460